Biotop 6:
Ud fra den
læste tekst er jeg måske blevet klogere, men jeg har forstået det således:
En æstetisk og evolutionspsykologisk
position: Her er jeg
på min biotop. Jeg er helt stille og jeg kan høre fugle, jeg kan se naturen,
vandhul, træer, græs mm. Jeg er naturen
og ikke en der kommer og påvirker den, andet som det græs jeg træder. Hvad kan
børn få ud af dette? De kan i deres egen stilhed lige opdage den natur de er
kommet til, de kan undre sig, glæde sig eller andet. Når denne
"intro" er slut kan vi gå videre til næste, som er den naturvidenskabelige position. Her kan
børnene få lov at bevæge sig i naturen, se hvad den tilbyder, bliv inspireret
og find på noget at lege, lege med, eller blot udforske mulighederne, uden at
binde sig fast på noget bestemt, men vær AKTIV. Dernæst kunne man passende diskutere naturen som særligt rum for
læreprocesser, hvad har børnene indtil nu fået ud af tiden i naturen?? det
kunne være en snak om hvad de har opdaget indtil nu, er det en træstamme der
klatres på, en skråning, en blomst der er fundet et vandhul osv, så kunne det
være en oplagt mulighed at fortæller om de fundne ting, eller gå på jagt efter
kogler, tæl dem, snak om farver, hvilke dyr der spiser dem osv, jeg mener
bestemt naturen er oplagt rum til læreprocesser. Der er utroligt meget børn kan
få ud af naturen, de behøver ikke deres eget legetøj, de finder gerne en pind
en blomst en bille eller andet og dette kan sagtens underholde dem, og man kan
som pædagog bruge egen viden til at fylde børnenes viden og diverse ting der
dukker op. Det kan være svært hjemmefra at bestemme i dag skal vi ud og
undersøge et vandhul, for jeg tror ikke kun det er vandhullet, der er
interessant, men ligeså meget det der omgiver vandhullet. De børn der ikke
synes vandhullet er spændende, vil hurtigt blive tiltrukket af noget andet, og
de vil overse det der sker ved vandhullet, men gerne have viden om det der
interessere dem. Til sidst hvordan forbinder vi miljøbevidsthed med pædagogisk
arbejde i naturen? Der er nok
mange måder at gøre dette på, men jeg tror man kommer længst med at tage dette
emne løbende i naturen. Hvis man sidder i institutionen og snakker om affald i
naturen tror jeg ikke børnenes forståelse for f.eks. forurening/urenhed vil
være den samme hvis de får samme besked ude i skoven, når et barn har fundet et
stykke madpapir. Tag snakken om miljøbevidsthed når man er i naturens rum,
finder man en masse skrald så fortæl børnene det er forkert og det kunne
passende samles sammen og smides i en skraldespand, eller tag det med hjem og
lav en udstilling om hvad man ikke må i naturen. En anden ting kunne være at
lave noget, kun af naturens materialer. Find kogler, blade, mos eller grene, og
tag det med til institutionen og lav nogle sjove ting ud af dem. På den måde
lære børn at de ikke behøver alle mulige fine materialer, men at naturen er
fuld af kreative muligheder og dette skåner miljøet, fordi der ikke er nogen
stor fabrik der har lavet dette klar til dem. Jeg fandt bl.a. et sneglehus,
uden snegl, og det skal der bores hul i, og derefter en snor i, og så har man
da en fin billig halskæde.
Hvordan
bruger vi ellers naturen, lav en drage, få den til at flyve, prøv både når det
blæser og ikke blæser, så forstår børnene at det er vinden der får dragen til
at flyve.
Gå ud i
regnen uden overtøj 2 min, få børnene til at fortælle hvad regnen er, kold, våd
dejligt ubehagelig osv. Hvordan kan vi lege med regnen? Børnene kan få et bægre
og samle vand på forskellige måder, med blade, hænder eller andet.
Samle blade,
hvem kan lave den største bunke, og fortæl hvorfor bladende egentlig falder af
træerne. Kast med dem, mærk dem og få sanserne i gang ved at føle, se og høre.
Hejsa
SvarSletKiggede lige forbi...
Vh Ida