søndag den 16. september 2012

friluftsaktivitet

Vi har været ved stranden og samlet diverse til et billede.
Vi har plukket brombær og hyldebær, da vi kom hjem lavede vi brombær marmelade, hyldebær suppe og hyldebær gele'



Afsted på tur






Vi samler, sten, sand, tang, muslinger og græs



Vi plukker hyldebær og brombær



Vi laver vores strand billede


Lime, klister sætte på





Og færdig



Vi ordner hyldebær, dvs plukker dem af de tykke stilke


Brombær koges


Hyldebær koges


Hyldebær er siet fra, og saften koges



Og så er der hyldebær gelé og brombær marmelade



Det der egentlig bare lige skulle have været en tur ved stranden, for at samle lidt ind til et billede, blev pludelig til en heldags aktivitet, da vi fandt hyldebær og brombær. Det var ikke planen, men vi plukkede en masse med hjem, og så kunne der også laves marmelade og gelé.



Friluftstur

Vi tog en tur på stranden for at samle ting til et billede, da det kan give en god oplevelse ikke bare at samle ting, og snakke om på stranden, men at sidde med tingene hjemme ved et bord og undersøge og opdage hvad de forskellige ting kan bruges til.

Jeg valgte at lime tingene på et lærred, og det gik rigtig fint, børnene fandt ud hvordan tang og græs kan drille i forhold til at blive siddende, og hvordan store og små sten skal have forskellige mængder lim. Sand kan bruges til mange ting, bl.a. lave stjerner på vores lærred.

På vores tud fandt vi også brombær og hyldebær. Det var ikke planlagt at de skulle plukkes, men det blev de, og da vi kom hjem fik vi så lavet brombærmarmelade, og hyldebær suppe og hyldebær gelé. Børnene kunne ikke lide noget af det, men de var med i processen og fandt ud af hvordan man kan bruge de forskellige ting i naturen til, udover bare at spise dem rå.

Da de ikke brød sig om resultatet tror ikke, det har gjort det vilde indtryk på dem, men det er heller ikke det der er vigtigt. For mig er det vigtigt de opdager hvordan naturen kan bruges ud fra de produkter den giver os i hverdagen. F.eks. også det at kunne grave sine egne kartofler og gulerødder op i haven.

Og ja interesse avler interesse, men da min interesse for blomster navne, tang og skovens træer ikke fylder så meget i mig, blev turen måske lidt flad.

Dog vil jeg sige at mine børn lærte ved egen erfarring at vandet var koldt, brombær busken stikker, hyldebærtræet var højt (de kunne ikke nå bærene) og det er svært at løbe i terrænet uden at falde.

Som der står i teksten af: Thordsson B. (2006) Sammenhængende natur oplevelse - integreret handling, tanke og følelse side 131 burde jeg måske være én af dem som bruger børnene i naturen som øjenåbner. Jeg ser ikke så meget når jeg er der, men måske de kan påvirke mig med deres nysgerrighed og få mine tanker i forhold til naturen vendt og måske det kan få min interesse til at vokse. Med det mener jeg ikke jeg hader naturen, men jeg kan godt lige at være i den, jeg undersøger den bare ikke. Jeg skal blive bedre til at stille mig selv spørgsmål når jeg er der. Man kan måske sige at havde jeg haft en natur vejleder med på min tur, havde jeg måske fået lært andre spændende ting, der kunne have været sjovt at lære til mine eller andre børn, eller fundet andre aktiviteter.



 

1 kommentar:

  1. Hejsa

    Det ser lækkert ud - så mangler man bare pandekagerne :-)

    Husk og at læse den obligatoriske friluftslivslitteratur og reflektere over de pædagogiske muligheder i dine friluftslivs aktiviteter.

    Har du også lavet egne mejeriprodukter - en del af jord-til-bord opgaven. Læg gerne dokumentation på bloggen.

    Vh Ida

    SvarSlet