Vi har været ved stranden og samlet diverse til et billede.
Vi har plukket brombær og hyldebær, da vi kom hjem lavede vi brombær marmelade, hyldebær suppe og hyldebær gele'
Afsted på tur
Vi samler, sten, sand, tang, muslinger og græs
Vi plukker hyldebær og brombær
Vi laver vores strand billede
Lime, klister sætte på
Og færdig
Vi ordner hyldebær, dvs plukker dem af de tykke stilke
Brombær koges
Hyldebær koges
Hyldebær er siet fra, og saften koges
Og så er der hyldebær gelé og brombær marmelade
Det der egentlig bare lige skulle have været en tur ved stranden, for at samle lidt ind til et billede, blev pludelig til en heldags aktivitet, da vi fandt hyldebær og brombær. Det var ikke planen, men vi plukkede en masse med hjem, og så kunne der også laves marmelade og gelé.
Vi har plukket brombær og hyldebær, da vi kom hjem lavede vi brombær marmelade, hyldebær suppe og hyldebær gele'
Afsted på tur
Vi samler, sten, sand, tang, muslinger og græs
Vi plukker hyldebær og brombær
Vi laver vores strand billede
Lime, klister sætte på
Og færdig
Vi ordner hyldebær, dvs plukker dem af de tykke stilke
Brombær koges
Hyldebær koges
Hyldebær er siet fra, og saften koges
Og så er der hyldebær gelé og brombær marmelade
Det der egentlig bare lige skulle have været en tur ved stranden, for at samle lidt ind til et billede, blev pludelig til en heldags aktivitet, da vi fandt hyldebær og brombær. Det var ikke planen, men vi plukkede en masse med hjem, og så kunne der også laves marmelade og gelé.
Friluftstur
Vi tog en
tur på stranden for at samle ting til et billede, da det kan give en god
oplevelse ikke bare at samle ting, og snakke om på stranden, men at sidde med
tingene hjemme ved et bord og undersøge og opdage hvad de forskellige ting kan bruges
til.
Jeg valgte
at lime tingene på et lærred, og det gik rigtig fint, børnene fandt ud hvordan
tang og græs kan drille i forhold til at blive siddende, og hvordan store og
små sten skal have forskellige mængder lim. Sand kan bruges til mange ting, bl.a.
lave stjerner på vores lærred.
På vores tud
fandt vi også brombær og hyldebær. Det var ikke planlagt at de skulle plukkes,
men det blev de, og da vi kom hjem fik vi så lavet brombærmarmelade, og
hyldebær suppe og hyldebær gelé. Børnene kunne ikke lide noget af det, men de
var med i processen og fandt ud af hvordan man kan bruge de forskellige ting i
naturen til, udover bare at spise dem rå.
Da de ikke
brød sig om resultatet tror ikke, det har gjort det vilde indtryk på dem, men
det er heller ikke det der er vigtigt. For mig er det vigtigt de opdager
hvordan naturen kan bruges ud fra de produkter den giver os i hverdagen. F.eks.
også det at kunne grave sine egne kartofler og gulerødder op i haven.
Og ja
interesse avler interesse, men da min interesse for blomster navne, tang og
skovens træer ikke fylder så meget i mig, blev turen måske lidt flad.
Dog vil jeg
sige at mine børn lærte ved egen erfarring at vandet var koldt, brombær busken
stikker, hyldebærtræet var højt (de kunne ikke nå bærene) og det er svært at
løbe i terrænet uden at falde.
Som der står
i teksten af: Thordsson B. (2006) Sammenhængende natur oplevelse - integreret
handling, tanke og følelse side 131 burde jeg måske være én af dem som bruger
børnene i naturen som øjenåbner. Jeg ser ikke så meget når jeg er der, men
måske de kan påvirke mig med deres nysgerrighed og få mine tanker i forhold til
naturen vendt og måske det kan få min interesse til at vokse. Med det mener jeg
ikke jeg hader naturen, men jeg kan godt lige at være i den, jeg undersøger den
bare ikke. Jeg skal blive bedre til at stille mig selv spørgsmål når jeg er
der. Man kan måske sige at havde jeg haft en natur vejleder med på min tur,
havde jeg måske fået lært andre spændende ting, der kunne have været sjovt at
lære til mine eller andre børn, eller fundet andre aktiviteter.
Hejsa
SvarSletDet ser lækkert ud - så mangler man bare pandekagerne :-)
Husk og at læse den obligatoriske friluftslivslitteratur og reflektere over de pædagogiske muligheder i dine friluftslivs aktiviteter.
Har du også lavet egne mejeriprodukter - en del af jord-til-bord opgaven. Læg gerne dokumentation på bloggen.
Vh Ida